• Home
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Google
  • Privacy

Nieuwe Media Gids

Uw online magazine in social media en web ontwikkeling

  • Blog
  • Gratis Ebook
  • Over ons

10 Gouden Tips Om Medewerkers te Motiveren voor Social Media

januari 20, 2012 by Sandra Goutier 9 Comments

Wil je als ondernemer aan de slag met Social Media? Maar zien je medewerkers dat nog niet zo zitten? Lees verder en ontdek 10 gouden tips om je medewerkers over de streep te trekken.

Op internet wordt er over je gepraat, of je dat nu wil of niet. Wees daarom als bedrijf actief op social media en beïnvloed wat er over je gezegd wordt. Maar wat als je medewerkers het niet zien zitten? Met de volgende 10 tips kun je ze helpen.

 #1 Geef scholing of voorlichting over het social web

Zorg voor een scholing of voorlichting. Help vooroordelen en vooringenomen ideeën de wereld uit. Leg uit wat Social Media zijn en wat ze privé en bedrijfsmatig kunnen betekenen. Gebruik daarbij bijvoorbeeld het volgende filmpje:

#2 Laat zien hoe handig en leuk social media zijn

Laat je medewerkers ervaren wat er leuk en handig is aan Social Media. Social Media zijn veelomvattender dan sommigen denken. Ook YouTube, Wikipedia, NuJij en Schoolbank vallen er onder. Wat hebben social media zoal te bieden? Medewerkers kunnen bijvoorbeeld:

  • expertise claimen op hun vakgebied
  • op de hoogte blijven van ontwikkelingen in het werkveld
  • vragen stellen en/of beantwoorden op Twitter
  • linken naar het bedrijfsaccount op LinkedIn en Facebook
  • even pauzeren in hun digitale stamkroeg op Facebook
  • in contact staan met een bredere groep mensen dan voorheen.
  • mensen van vroeger terugvinden
  • hun band plakken met hulp van een filmpje op You Tube
  • enz.

#3  Stimuleer privé gebruik van social media

Wie privé enthousiast actief is op social media, zal dat binnen het bedrijf al snel ook zijn. Sommige mensen hebben het nodig om thuis, in een veilige omgeving, vertrouwd te raken met social media voordat ze zich op het werk durven bloot te geven. Gun ze die ruimte en die ervaring.

 #4 Respecteer hoe medewerkers kijken naar social media

Heb respect voor de fase waarin ieder zich bevindt. De één heeft al een Twitter-, Facebook- en LinkedIn-account, de ander weet nauwelijks waar de aan-knop van de pc zit. Pas je verwachtingen aan specifieke medewerkers aan. Ieder heeft zijn kwaliteiten.

De medewerker die een aversie heeft tegen social media kan net zoveel waarde hebben voor de organisatie als de medewerker die regelmatig op Twitter en Facebook zit. Wie nog niet mee wil of kan komen, heeft gewoon nog wat meer tijd nodig. Laat hem of haar rustig meedeinen op de ontwikkelingen in de organisatie. Blijf motiveren en stimuleren maar forceer niets.

#5 Faciliteer toegang tot social media

Zorg dat iedereen die met Social Media aan de slag wil en/of moet daartoe in de gelegenheid is. Regelmatige toegang tot een computer met internet is uiteraard een eerste voorwaarde. Ook tijd is een belangrijk aspect. Bedrijfsmatig actief zijn met social media is deel van de communicatiestrategie. Het is geen speeltje of extraatje.

#6 Spreek een gedragscode af voor social media gebruik

Spreek duidelijke gedragsregels af voor het gebruik van social media op het werk. Adidas maakte social media regels in stripvorm. Superheld Media Man probeert Sue Social te beschermen tegen sociale netwerken, maar komt er uiteindelijk achter dat ze je als bedrijf ook veel goeds kunnen brengen. De strip legt medewerkers van Adidas op een speelse manier uit hoe ze sociale media handig en verstandig kunnen gebruiken:

Nieuwe Media Man

#7 Durf de regie uit handen te geven

Het is even wennen dat alle medewerkers kunnen communiceren met klanten. Je hebt niet meer alles zelf in de hand. Durf dat los te laten. Als medewerkers weten wat verstandig is en wat niet, hoef je je geen zorgen te maken dat er dingen mis gaan.

#8 Wees zelf actief op social media

Neem actief deel, reageer ook op blogs en posts van medewerkers of vakgenoten. Goed voorbeeld doet volgen, dus inspireer anderen door zelf actief te zijn.

#9 Help je medewerkers op de hoogte te blijven

Organiseer regelmatig een opfrisbijeenkomst. Medewerkers die het nog wat lastig vinden, stellen zich vaak terughoudender op. Voorkom dat ze het idee krijgen dat ze de boot gemist hebben. Geef regelmatig informatie en scholing zodat ook volgers en nieuwe medewerkers kunnen aanhaken.

#10 Creëer betrokkenheid bij social media

Gaan de medewerkers nog niet voortvarend aan de slag? Probeer er dan achter te komen waar de schoen wringt. Is het teveel top-down gestuurd? Kunnen medewerkers hun eigen ideeën onvoldoende kwijt? Zijn ze het niet eens met de invulling van het concept? Hebben ze te weinig kennis of middelen? Probeer de vinger op de zere plek te leggen en onderneem daarop actie.

Maken jouw medewerkers beroepsmatig effectief gebruik van Social Media? Laat ons weten hoe je dat bereikt hebt! Hoe heb jij je medewerkers gemotiveerd om met social media aan de slag te gaan? Deel je best practices en de valkuilen met ons via onderstaand commentaar venster. ~ En bekijk ook eens onze Social Media Training voor Professionals: een lunch workshop met direct resultaat!

 
Over de auteur: Sandra Goutier geeft Social Media trainingen en is eigenaar van All Text Power. Ze is tevens actief als tekstschrijver, vertaler en presentatie specialist. Volg Sandra op Twitter via @Alltextpower.

Filed Under: communicatie, social media Tagged With: communicatie, communicatiestrategie, social media, social media beheer, social media gebruik Nederland, social media management, social media strategie

About Sandra Goutier

Sandra Goutier geeft Social Media Trainingen en is eigenaar van All Text Power. Ze is tevens actief als tekstschrijver, vertaler en presentatie specialist.

3 comments
  Livefyre
  • Get Livefyre
  • FAQ
Sign in
+ Follow
Post comment
 
Link
Newest | Oldest
pure efficiëncy
pure efficiëncy 5pts

Organiseer eens je pokenEVENT, nu ook met 'paperless' TAG's en 'White-Label'. Dé 'live' social netwerken ervaring, connecten met een digitale handshake en verbonden op een platform van waaruit ruim 60 socialnetworks met één muisklik te bereiken zijn, direct op diegene's profiel. Volgens ons de meest duurzame contactmogelijkheid op planeet aarde! Deze video vertelt het met beeld en geluid:http://www.youtube.com/watch?v=NFUioTCJBzA

Evert Kuiken
Evert Kuiken 5pts

Volgens mij is het belangrijkste: tip 2, laat zien wat de meerwaarde is voor je medewerkers. Dat is per persoon anders. Accepteer ook dat je nooit al je medewerkers op social media krijgt. Vraag is dan: hoe ga je daarmee om?

Trackbacks

  1. 10 Gouden Tips Om Medewerkers te Motiveren voor Social Media | Nieuwe Media Gids | deverdieping | Scoop.it schreef:
    januari 20, 2012 om 12:49 pm

    […] jQuery("#errors*").hide(); window.location= data.themeInternalUrl; } }); } nieuwemediagids.nl (via @Jonathanbaldi) – Today, 1:49 […]

  2. 10 Gouden Tips Om Medewerkers te Motiveren voor Social Media | Nieuwe Media Gids | learn and teach | Scoop.it schreef:
    januari 20, 2012 om 1:59 pm

    […] jQuery("#errors*").hide(); window.location= data.themeInternalUrl; } }); } nieuwemediagids.nl – Today, 2:59 […]

  3. 10 Gouden Tips Om Medewerkers te Motiveren voor Social Media | Nieuwe Media Gids | Social media voor communicatieadviseurs | Scoop.it schreef:
    januari 20, 2012 om 3:20 pm

    […] jQuery("#errors*").hide(); window.location= data.themeInternalUrl; } }); } nieuwemediagids.nl (via @Jonathanbaldi) – Today, 4:20 […]

  4. 10 Gouden Tips Om Medewerkers te Motiveren voor Social Media | Nieuwe Media Gids | social media en marketing & communicatie voor scholen | Scoop.it schreef:
    januari 21, 2012 om 11:02 am

    […] jQuery("#errors*").hide(); window.location= data.themeInternalUrl; } }); } nieuwemediagids.nl (via @Jonathanbaldi) – Today, 12:02 […]

  5. t mobile - klantenservice via social media — Nieuwe Media Gids schreef:
    september 11, 2012 om 3:51 pm

    […] met Social Media september 7, 2012 By Juan Felix Leave a Comment Vraag jij je weleens af hoe je social media -als Facebook of Twitter- kunt inzetten om je klantenservice te verbeteren? Lees dan verder: ontdek […]

  6. Webcare - 10 succesfactoren voor top klanten service — Nieuwe Media Gids schreef:
    september 20, 2012 om 9:05 pm

    […] willen contact met de medewerkers van de organisatie zelf, niet met externe serviceclubs in India of Ierland. Autonomiteit en […]

Archief






Over de uitgever:

Over de auteur: Juan Felix is social media consultant en eigenaar van klantrelatie marketing bedrijf Felix Relationship Marketing. Juan helpt grote Amerikaanse publieke figuren en merken als Mari Smith en Social Media Examiner met het professioneel inrichten en onderhouden van hun klantrelaties via social media. Mocht je tips willen ontvangen over het professioneel inrichten van je klantrelatie management met social media, mail Juan dan via customercare@felixrelationshipmarketing.com of volg hem via @juanflx.

Deze Maand Verschenen:

januari 2021
M D W D V Z Z
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
« feb    

Recent verschenen

  • Social Media Nieuws: gratis reclame op Snapchat, Google lanceert adblocker en zoeken naar Stories
  • Social Media Nieuws: Instagram deelknop, Snapchat DIY event-lenzen en Tweets blijven kort
  • Twitter Verkoopt Moments, Bitcoin Reclame Verboden op Facebook en Automatisch Posten op Instagram
  • Social Media Nieuws: Minder Nieuws op Facebook, Snapchat Stories Overal en Lokaal Nieuws op Google
  • Facebook Watch Parties, Whatsapp voor Bedrijven, en minder YouTube reclame-inkomsten

Copyright © 2021 · Magazine Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Deze site gebruikt cookies: Meer informatie...