Facebook pagina’s die fans iets speciaals bieden groeien harder dan saaie pagina’s! Wil je weten hoe je met een unieke kraskaarten promotie mega hoeveelheid fans genereert in korte tijd? Lees dan verder en ontdek de nieuwe Scratch Off App van Bleapp Inc. Een uniek praktijkvoorbeeld, speciaal gedeeld met Nieuwe Media Gids.
Business Issue
Chapstick® biedt een assortiment aan lippenbalsem om de lippen van haar klanten gezond te houden. ChapStick® UK -officieel merk van Pfizer Consumer Healthcare- zocht een speciale manier om het aantal fans voor haar UK Facebook pagina te vergroten.
Het reclamebureau van ChapStick, The Social Partners, adviseerde om een online promotie te starten op de Facebook pagina van ChapStick® UK. De promotie hield in het weggeven van 500 prijzen via de Facebook pagina van ChapStick® UK.
De promotie diende aan twee voorwaarden te voldoen:
- de promotie moest leuk zijn voor klanten
- en deelname aan de promotie diende de interactie (likes, reacties, delen) te vergroten op de Facebook pagina van ChapStick® UK
Bleapp’s Rol
The Social Partners installeerden de Bleapp Scratch Off applicatie op de Facebook pagina van ChapStick® UK. Mensen die de Facebook pagina van ChapStick® UK bezochten, konden meedoen aan de promotie door het krassen van de kraskaart app. Elke deelnemer maakte zo kans op één van de 500 prijzen. The Social Partners zetten de promotie zodanig op dat mensen één keer per dag konden meedoen. De promotie was een groot succes! Daarover zo meer.
Maar eerst uitleg over hoe de Scratch Off applicatie werkt: als bezoekers het kraskaarten spel spelen, post de Bleapp Scratch Off app een screenshot (foto) en link op hun persoonlijke tijdlijn en in de nieuwsberichten van hun vrienden. De Bleapp applicatie slaat de informatie van mensen die meespelen op. Deze informatie is beschikbaar via een ‘downloadable’ CSV file.
Volgens Bleapp, de leverancier van de applicatie, heeft het reclamebureau The Social Partners fantastisch werk verricht met het creëren van de afbeeldingen die nodig waren voor de promotie en met het promoten van de nieuwe Facebook pagina via de kraskaarten promotie.
Uitkomst van de Facebook promotie
De kraskaarten promotie is gelanceerd op 20 september 2012 en is extreem goed ontvangen door de klanten van ChapStick® UK. De kraskaarten promotie heeft 1 week gelopen. Voor de lancering van de promotie had de Facebook pagina 8.100 likes. Op het moment dat de promotie eindigde, op 26 september 2012, had de ChapStick UK Facebook pagina meer dan 21.000 likes!
Het bureau “The Social Partners” is in staat geweest om het aantal likes op de Facebook pagina van ChapStick® UK te laten groeien met 259% in één week!
Niet alleen hebben mensen gespeeld met de Kraskaarten App, maar mensen hebben een enorme hoeveelheid posts / reacties gedeeld met vrienden en die posts kregen veel reacties en werden verder gedeeld.
Virale werking via verspreiding in nieuwsberichten
Wat maakt deze Scratch Off promotie zo uniek? Een persoonlijke toelichting van app developer Bleapp Inc.
Om de Scratch Off promotie applicatie op de Facebook pagina te kunnen gebruiken, dienen mensen de fan pagina eerst ‘leuk te vinden’ (als je de pagina zo hebt ingesteld) en ze dienen de applicatie goed te keuren om te koppelen met hun Facebook profiel.
Ongeveer 80% van de mensen die deze specifieke promotie bezochten, keurde de app goed. Zodra ze de app goedkeuren, vragen wij toestemming om op hun tijdlijn te mogen posten. Deze Facebook posts verschijnen tevens in de nieuwsberichten van hun vrienden. Mensen kunnen de zichtbaarheid van deze posts wijzigen.
De resultaten in deze promotie laten zien dat de meeste kraskaarten spelers de standaard app instelling –ingesteld op publiek delen- niet wijzigen. Elke keer als ze terugkeren naar de kraskaarten app om een nieuwe kaart te krassen, hoeven ze niet opnieuw goedkeuring te geven. En posten we automatisch op hun tijdlijn en in de nieuwsberichten van hun vrienden.
Deze Scratch Off app genereert dus enerzijds grote hoeveelheid nieuwe fans, en tegelijkertijd heeft de kraskaarten app een gigantische virale werking door verspreiding via nieuwsberichten van vrienden.
We horen graag wat jij vind van deze nieuwe kraskaarten promotie! Laat je reactie achter in onderstaand commentaar venster. Wil je meer weten over Facebook omslagfoto applicaties, ga dan naar 5 Facebook Omslagfoto Apps om op te vallen.
[…] u een promotieweek of -maand wilt lanceren, zijn er vele Facebook apps om uw eigen fotowedstrijd of kraskaartenactie te starten. Als u geen Facebook advertenties inkoopt of promotie acties start zult u helaas weinig […]