Vraag jij je af hoe je effectieve mond-tot-mondreclame genereert voor je product of dienst? Lees dan verder en ontdek het verhaal van tandarts Erik. Leer hoe Erik Facebook inzet om zijn klanten te helpen hun positieve ervaringen te delen over zijn tandartspraktijk.
Ontmoet tandarts Erik van EDM Tandartsen
Tandarts Erik werkt hard om zijn klanten tevreden te stellen. Hij weet als geen ander dat mond-tot-mondreclame de meest effectieve marketing is voor zijn praktijk. Maar hoe stimuleer je mond-tot-mondreclame als zorgverlener op Facebook? Het antwoord kreeg Erik van één van zijn klanten.
Op een dag lag patiënt Sybren Smith -eigenaar van BrandForge- in de behandelstoel. Ze spraken over Facebook. Sybren adviseerde zijn tandarts om een online campagne te starten op Facebook.
Erik is al een tijd actief op Facebook. Hij vindt het belangrijk om zich als tandarts te onderscheiden met zijn Facebook pagina. Dat blijkt overigens ook uit de behandelingen. Zo maakt EDM Tandartsen zeer veel digitale foto’s van voor en na de behandelingen. Hiermee kunnen ze perfect zien wat ze hebben gedaan en hoe één en ander is verbeterd.
De noodzaak van een Facebook campagne werd niet geboren uit een tekort aan klanten. EDM Tandartsen heeft een wachtlijst omdat iedereen op volgorde van aanmelding wordt ingeschreven in de praktijk. De aanmeldingen komen binnen via de website en betreffen vaak mensen die via mond-tot-mondreclame bij EDM Tandartsen aankloppen. Waarom dan toch campagne voeren op Facebook? Het antwoord op deze vraag volgt zo. Laten we eerst ingaan op social media en reputatie.
Actieve deelname aan de sociale conversatie is een must
Social media -zoals Facebook en Twitter- hebben mond-tot-mondreclame versneld. Dankzij social media is dienstverlening transparanter dan ooit. Goede en slechte ervaringen deel je met een klik op de muisknop met je vrienden en kennissen.
Wil je weten wat klanten over je vertellen? Neem dan actief deel aan de sociale conversatie op Facebook, Twitter, Google+ of LinkedIn.
Erik begrijpt dat als geen ander. Hij weet dat tandartsen -net als alle dienstverleners- iets cruciaals te verliezen hebben. En dat is hun reputatie!
Hoe werk je als tandarts aan je reputatie op Facebook?
Brand strategist Sybren Smith –initiator van BrandForge- rondde net een unieke Facebook campagne af voor EDM Tandartsen. In een telefonisch interview vroeg Nieuwe Media Gids naar de ins en outs van deze Facebook campagne.
Het succes van elke campagne drijft op het verspreiden van de boodschap. Volgens Sybren is dat de kracht van Facebook. Met social share buttons en like knoppen vertel je razendsnel aan je vrienden wat je doet en leuk vindt. Met een gemiddeld aantal Facebook vrienden van 130, kunnen 10 shares van klanten al snel uitgroeien tot een bereik van 1300 vrienden. Facebook campagnes vormen daarmee een enorme versneller van mond-tot-mondreclame.
Ontdek effectiviteit Facebook campagnes
Erik van EDM Tandartsen startte een fotowedstrijd op zijn Facebook pagina met de passende titel “Say Cheese”. Met de oproep “EDM Tandartsen zoekt de leukste, mooiste en liefste lach van Alkmaar e.o.!” nodigde EDM Tandartsen ‘fans’ uit om hun foto in te zenden via een Facebook applicatie. De inzenders maakten kans op 2 kaartjes voor een cabaretvoorstelling naar keuze plus diner. De nummer 2 en 3 konden een elektrische tandenborstel van OralB winnen. Verder bedacht Sybren om de stemmers (op de ingezonden foto’s) kans te laten maken op één van de vele mysterieprijzen. Een creatief idee dat extra stemmers trok. De fotowedstrijd startte op 5 november 2012 en eindigde op 17 december 2012 (periode van 6 weken).
De ROI* (opbrengst) van de Facebook fotowedstrijd op Facebook:
- 25 mensen zonden hun foto’s in (actieve deelnemers);
- 1821 unieke bezoekers bezochten de pagina;
- 963 mensen brachten hun stem uit (ruim 1 op de 2 bezoekers);
- de foto’s kregen 74 reacties (naast stemmen);
- EDM Tandartsen kreeg er 263 fans bij via de campagne app. (circa 40 per week);
- de Facebook pagina behaalde een IPM score (interacties per duizend fans) van 37,4 ;
Werk aan je zichtbaarheid met Facebook content
Naast het voeren van campagnes, dien je ook dagelijks content te posten om de band met je fans op Facebook in stand te houden. Het regelmatig posten van ‘pagina content’ zorgt dat je content zichtbaar blijft in de nieuwsberichten van je fans. Sybren gaf Erik een aantal content tips die Nieuwe Media Gids graag met jou deelt:
- deel persoonlijke updates, zoals teamuitjes en wat je zoal meemaakt;
- geef advies in de vorm van vragen: “poets jij je tanden elektrisch of niet?”;
- deel je tip van de week;
- post updates met humor;
- gebruik veel foto’s;
Heb je als tandarts iets te zoeken op Facebook?
Volgens Sybren hebben tandartsen absoluut iets te zoeken op Facebook. “Je kunt een ander gezicht van jezelf laten zien. Je kiest voor de tandarts die je een goed gevoel geeft”, aldus Sybren. Je luistert al snel naar wat je vrienden en familie vertellen over hun tandarts.
Met een Facebook pagina voeg je een persoonlijk en uniek onderdeel toe aan je merk. Je merk is datgene wat mensen ervaren als ze met je in contact komen. Een Facebook pagina van tandartsen biedt daarvoor volop kansen. Met Facebook likes, shares en reacties verspreid je de boodschap snel onder vrienden en familie.
Takeaway: Facebook is een ideaal platform om mond-tot-mondreclame te stimuleren. Met campagnes zoals een fotowedstrijd, genereer je razendsnel een groot bereik en bouw je aan groei van je fanbasis. Denk je aan het opzetten van je eigen campagne, vergeet dan niet de Facebook richtlijnen vooraf te lezen. Voor een Facebook campagne heb je een applicatie nodig (app). Sybren gebruikte Offerpop. Voordeel van deze app. zijn de inzichtelijke rapportages, moderating tools en je kunt zelfs stemmers belonen met een prijs voor het uitbrengen van hun stem.
We horen graag je vraag of reactie op dit artikel. Laat een bericht achter in onderstaand commentaarvenster.
Dit artikel kwam tot stand dankzij Sybren Smith, eigenaar van BrandForge: een full service online marketing buro gespecialiseerd in Facebook marketing. En Erik de Maijer – tandarts en eigenaar van EDM Tandartsen.
*ROI – Return on Investment